Relevant info ger mer

Hur kan man påverka via styrelseuppdrag i en bostadsrättsförening, varför är underhållsplanen så viktig och hur kan energideklarationen rusta för en mer hållbar bostadsrättsförening – både ekonomiskt och miljömässigt. Det här är några informativa artiklar jag skrev om och för bostadsrättsföreningar på uppdrag av Danske Bank.

Tågluff till Italien

Sommarlovet 2019 gick till att tågluffa genom Europa ned till Italien. Det var helt fantastiskt att ta tåget hela vägen ned till Moneglia och Cinque Terre byarna via Köpenhamn, Hamburg, Zurich och Sestri Levante. Och det var inte alls speciellt svårt att beställa alla biljetter på egen hand. Hemvägen åkte vi via Milano, Wien och Berlin. Så småningom kommer jag att berätta mer om hela upplevelsen och visa fler bilder. I väntan på det kan du se några av våra favoriter i Italien här.

Vem blir årets arbetsmiljöhjälte 2019?

Prevent delar årligen ut ett Arbetsmiljöstipendium till någon som varit en inspiratör i arbetsmiljöarbetet, det vill säga någon som gjort skillnad och betyder mycket för hälsan och säkerheten på arbetsplatsen. För att få fler att uppmärksamma dessa stjärnor och nominera till stipendiet publicerades en kampanj i sociala medier. Ljunggren Media producerade animationen.

Rätt tonalitet gör skillnad

Under några vintermånader hoppade jag in som konsult (på uppdrag av TalentLab) och hjälpte ett glatt gäng på Moderna Försäkringar att se över och formulera delar av sin kundkommunikation.

Det roligaste i mitt jobb är att man som “outsider on the inside” kan bidra med nya perspektiv. I vissa uppdrag kan det räcka med att justera kommunikationen lite här och där så att tonaliteten verkligen hittar hem. Och ibland är det precis tvärtom – att enda vägen framåt är att skapa nytt.

Sommarens favoritplatser

Jag älskar Portugal och har varit där många gånger sedan jag var barn. Kulturen, människorna, husen, naturen, musiken – ja, allt det är en stor del av mitt hjärta. Så denna sommar inleddes med en tur till vackra Alentejo och sedan några dagar i Lissabon och Cascais. Väl hemma igen njöt hela familjen av lata dagar i skärgården. Sol, hav, klippor och färgen blå. Se fler bilder …

Intervju med SIA Glass

Som Sveriges äldsta familjeföretag har de rötter tillbaka till 1569 när ägarnas anfäder tog över driften av Berte Qvarn i Slöinge i Halland. Dagens verksamhet präglas av fjorton generationers kunskap om närproducerade och högkvalitativa livsmedel förenat med modern teknik. Läs hela intervjun “SIA Glass – expansion med råg i ryggen”.

Monogram och grafisk design för kärlekens skull

I augusti gifte sig ett kärt par och jag hjälpte till att skapa ett monogram samt allt grafisk material till bröllopet. Inbjudan, vigselprogram, menykort, placeringskort samt gästbok. Jag var själv gäst på det här fantastiska bröllopet och njöt så av allt roligt vi fick vara med om tillsammans med brudparet. Just därför har jag inte några bilder att visa på materialet än just deras monogram och en suddig bild på en del av dukningen. Hurra för kärleken 🙂

En tanke om vår påverkan på miljön

En dag kommer dagens barn att vara stora och de kommer att ha frågor. Frågor som kommer att handla om besluten vi tog – eller inte tog. Låt oss ta beslut som påverkar våra barns framtid till det bättre.

(Bilden är skyddad enligt upphovsrättslagen. Kontakta mig om du vill länka eller publicera den i ett annat sammanhang.)

Nytt nummer av Skog & Ekonomi

Skog & Ekonomi är ett nyhetsbrev och en 12-sidig PDF fullmatad med aktuell information från kända aktörer inom skogsnäringen, tips till skogsägare samt analyser om skog och skogsprodukter. Den 5 juni skickades årets andra utgåva till prenumeranterna. Ljunggren Media hjälper löpande till med grafisk formgivning, produktion och projektledning. Projektet är ett samarbete med flera personer inblandade och därför känns det extra roligt att Skog & Ekonomi fick fin bevakning i både DN, SvD samt regional dags- och branschpress – både på webben och i traditionell media. Johan Freij, affärsområdeschef på Skog & Lantbruk, står för texten och är ansvarig utgivare. Läs nyhetsbrevet här.

Intervju med Skincity för Danske Banks Företagsnytt

I senaste numret av Danske Banks Företagsnytt intervjuade jag Skincity om deras företagsresa från start till idag. Att höra deras berättelse om hur de byggt sin verksamhet från starten hemma i villan till dagens drygt 60 heltidsanställda med onlineförsäljning över hela världen var både lärorikt och inspirerande. Skincity blev utsedd till Årets e-handel 2016 och hade en hel del smarta tips för att lyckas med e-handel. Läs hela artikeln på Danske Banks webbplats, “Nyskapande e-handel med fokus på kunden“.

Premiär för nya webbsidan

Efter omfattande renovering har ljunggrenmedia.se fått ett helt nytt utseende och uppdaterat innehåll. “Kill your darlings” är ett begrepp jag synat extra noga då jag valt vilka projekt som ska få plats här och vilka som ska förpassas till en extra hårddisk, som till exempel några äldre favoritprojekt inom rörligt media. Kolla runt och hör av dig om du har några funderingar kring projekten eller behöver hjälp med ett eget.